Koondame siia ETFLi liikmetele kasutamiseks mõeldud keskselt koostatud 1.07.2018. aastal kehtima hakkava Pakettreisidirektiiviga (Package Travel Directive – PTD) seotud dokumendid.
Paneme kõikidele ETFLi liikmetele südamele, et tegemist on materjalidega, mis on koostatud liidu ressursse kasutades ning mõeldud kasutamiseks AINULT ETFLi liikmetele.
PTD_Üldleping reisiteenused 2018 krediidiõigus_ENGLISH
PTD_Üldleping reisiteenused 2018 ettemaksuga_ENGLISH
PTD_Üldleping reisiteenused 2018 krediidiõigus_eesti keeles
PTD_Üldleping reisiteenused 2018 ettemaksuga_eesti keeles
Pakettreisi üldtingimused_EST_DRAFT_vers 1_27062018 (lisatud 27.06.2018)
Pakettreisi teabelehed_EST NB! Teabelehed on EL-ülesed, eestikeelsed tekstid on kinnitatud justiitsministri käskkirjaga (lisatud 10.07.2018)
SRK üldtingimused_EST_DRAFT_vers 1_28062018 (lisatud 29.06.2018)
SRK teabelehed_EST NB! Teabelehed on EL-ülesed, eestikeelsed tekstid on kinnitatud justiitsministri käskkirjaga (lisatud 10.07.2018)
Juhend pakettreisilepingu ja seotud reisikorraldusteenuste standardinfo teabelehtede vormide kasutamise kohta, Tarbijakaitseameti kodulehel.
Õigusaktide viide standardinfo teabelehtedele. TKA vastus 09.07.2018
Kõik ingliskeelsed teabelehed leiate SIIT.
KASULIKUD LINGID, kust leiate 01.07.2018 rakenduva Pakettreisidirektiiviga seotud info, viited seadustele, juhendid jms, on toodud ETFLi kodulehe avalikus osas.
Kliendile võõrkeelse info edastamisel_EST_ENG (lisatud 22.06.2018)
Outbound ettevõtetele_koolitus 5.12.2017_lektor Indrek Teppo
Incoming ja siseturismiga tegelevatele ettevõtetele_koolitus 13.12.2017_lektor Indrek Teppo
TurS_VÕS_alates 1.07.2018_koolitus 13.06.2018_ lektor Indrek Teppo
Suunanäitaja Pakettereisidirektiivi-teemaline infopäev (mai 2018)
Info direktiivi ülevõtmise kohta liikmesriigiti: National transposition measures for Directive (EU) 2015/2302
TKA vastus riiklike kontaktpunktide olemasolust, status 05.10.2018, mitme liikmesriigi vastavad lingid on dokumendis ära toodud. Samas ei kinnita Tarbijakaitseamet viidatud veebilehtedel avaldatud info ajakohasust. Mitmed veebilehed on saadaval vaid kohalikus keeles, võimalik on aga kasutada veebilehe automaattõlget.
ETFL VOLIKOGU 28.11.2018_ Praktilised küsimused Tarbijakaitseametile_Turismiseadus ja võlaõigusseadus. Q&A_koos TKA vastustega.
Head ETFLi liikmed!
Selles rubriigis kajastame liikmete esitatud küsimusi, millele liidu jurist on vastanud. Julgustame teid endiselt oma küsimusi esitama info@etfl.ee
……………………………………………………………………………
KÜSIMUS: Teabelehed (29.06.2018)
Oleks tore, kui liit teeks keskselt valmis nö neutraalse tekstiga teabelehed, 3 tükki – pakettreis, SRK ja üksik reisiteenus, et saaks need anda reisikonsultantidele kasutusele. Kõnepruuk ei tohiks neis olla klienti eemale peletav.
Vastus: Teabelehed on nagu ka pealkiri ütleb standardinfo teabelehed. Need on määrusega kehtestatud ja sisu osas neid muuta pole lubatud. Loe teabelehtede kasutamise kohta Tarbijakaitseameti kodulehelt.
Ingliskeelsed teabelehed leiate direktiivi lisast.
…………………………………………………………………….
Küsimus (11.07.2018): Mis hetkel täpselt standardinfo teabelehe kaasa peab panema?
Kas siis kui vastata kliendile tehes esialgse pakkumise – mis ei ole seotud konkreetse pakettreisiga (nt erinevad pakettreisid) või siis kui klient on soovinud mingit konkreetset reisi ning saadab broneeringu ning selle kinnituse vastuseks lähevad kaasa ka standardinfo teabelehed?
Sama teema ka juhul kui oleme vahendaja, mitte reisikorraldaja – kui klient saadab esialgse päringu, et tahaks puhkusereisi soojale maale. Kas kohe esimeses pakkumises peaks olema kõikide reisikorraldajate standardinfo teabelehed? Nt kui pakkuda 3-4 reisikorraldaja reise? Või võib standardinfo teabelehe saata kui klient on juba midagi konkreetset Välja valinud?
VASTUS: Siin on pandud paika ainult üks ajaline tähtaeg. Teabeleht nii SRK kui pakettreisi oma tuleb esitada enne lepingu sõlmimist. See tuleb kaasa panna kas eraldi dokumenti või pakkumise sisse integreerida. Igaüks vaatab, millal ta seda teeb ja kuidas jälg sellest maha jääb. Kui teabelehte esitatud ei ole, siis nõuetekohast lepingut ka sõlmitud pole.
Teiste sõnadega tähendab see seda, et võib esitada koos pakkumisega. Aga võib esitada ka koos tellimuskinnitusega, kui tellimuskinnituse alusel hakkab klient makset tegema ja leping loetakse sõlmituks siis kui makse laekub.
Iga esimese vastusega ei pea teabelehte kaasa panema, küll aga võiks esimesest vastusest aru saada, mida pakutakse, kas paketti, SRK’d või üksikut reisiteenust.
……………………………………………………………………..
KÜSIMUS: (29.06.2018)
Kas saame pakkuda kliendile kohe valikut: kas pakettreis või SRK?
Kohe ühes esimeses pakkumises? Paketi hind on selline, kui aga ostate eraldi teenusi, säästate nt 100 eur. Umbes nii.
Päringu näide:
Sooviks Egiptusse minna, huvi pakub 7.märtsil väljuv reis, 1 nädal, 2 täiskasvanut, hotell Alladin (või sarnane 4* hea infrastruktuuri ja oma rannaga). eelarve on ca 600 eur in kohta
Reisikonsultandi vastuse näide lühidalt:
Võime pakkuda pakettreisi sellise hotelliga, mille hind Teid huvitaval ajal on 785 eur in kohta
(edasi reiskorraldaha nimi, reisiajad, reisikirjeldus, mis on hinnas jne)
Alternatiivseks pakume sama reisi eraldi teenustega: lend (see on sama reisikorraldaja tsarterlend) + majutus süsteemi kaudu + transfeer.
Kohe SRK teabeleht
Lennu hind on 260 eur
Hotell maksab 260 eur in kohta
transfeer – 40 eur in kohta
Arved esitame eraldi ja 24h intervaaliga. Reisi “hind kokku” klient arvutab ise.
Põhimõtte on see, et mitte mängida, aga kohe kliendile öelda, et tal on 2 võimalust sama teenust saata. Pakettreisi sellise hinnaga, eraldi teenuseid -madalama hinnaga.
Kas selline skeem töötab?
Vastus: Kui kliendi päring vastab pakettreisile siis on teil õigus ühes ja samas kirjas vastata, et Teie päringu näol on tegemist pakettreisiga, seda saame pakkuda sellise hinnaga. Ja annate info, et pakettreisiga on Teil kõik õigused, mis reisijal on ELi õiguse järgi pakettreisi korral. Teie vastutate täielikult pakettreisi kui terviku teenuste nõuetekohase osutamise eest ja omate vastavat tagatist.
Keeruline on ette kujutada, kuidas te näites toodud teenust SRK’na pakute (tellimuslend, hotell, transfeer – 3 eraldi teenust, eraldi arved), aga jah samas vastuses võib ka kirjutada, et pakume teie poolt soovitud reisiteenuseid ka seotud reisikorraldusteenustena (SRK). Sellisel juhul on reisiteenused ja hinnad järgmised: …… Palun pange tähele, et SRK puhul ei saa Te kasutada pakettreiside korral ettenähtud õigusi ja iga teenuse osutaja vastutab ainuisikuliselt oma teenuse osutamise eest. Teenuste osutamata jätmine on tagatisega kaetud üksnes meie maksevõime tõttu.
………………………………………………………………………
KÜSIMUS: (lisatud 29.06.2018)
Kas on olemas mingi seaduslik võimalus müüa edasi EU reisikorraldajate reisipakette ja/või ainult lendu omamata seejuures nendega agendilepingut?
VASTUSED:
a) Kui on soov pakkuda EU reisikorraldajate pakette edasi nende nimel, siis peab selleks olema pakettreiside vahendamise leping, mis annab teile õiguse tegutseda EU reisikorraldaja nimel.
b) Kui vahendamislepingut reisikorraldajaga pole, siis on võimalik oma nimel reisikorraldaja vastutust võttes ka ise müüa.
c) Kolmas võimalus lepingut omamata tegutseda on olla kliendi volitatud esindaja rollis ja nõustada klienti lepingute välja valimisel ja tema poolt välja valitud lepingute sõlmimisel. Kui te ise pakettreise ja reisiteenuseid ei paku, siis selline üksnes kliendi esindajana tegutsemine ei pruugi olla direktiivi regulatsiooniga hõlmatud. Täpselt saab anda vastuse siis, kui on tutvutud kõikide tehingu asjaoludega. Kui kliendi esindajana tegutsemine on hõlmatud direktiiviga, saab sellisel juhul teatud juhtudel olla tegemist seotud reisikorraldusteenuste valdkonnaga. Näiteks, hüpoteetiline ettevõte nagu „Reisimaakler“, kes on reisija volitatud esindaja ja nõustab reisijaid lepingute sõlmimisel ja selle nõustamisteenuse eest maksab reisija reisimaaklerile eraldi tasu, on minu hinnangul direktiivi regulatsioonist väljaspool.
Ainult lennu puhul on tegemist üksiku reisiteenusega, siin on samasugused erinevad võimalused.
KÜSIMUS: – Kas me tohime sellisel juhul paketihinnale juurde lisada oma teenustasu ning mitte olla seejuures reisikorraldaja, vaid jääda edasimüüjaks (garantii 3%, reisi eest vastutab reisikorraldaja)?
VASTUS: See on oma nimel müük ja olete reisikorraldaja.
KÜSIMUS: – Kuna meile ei maksta komisjoni, kas tohime väljastada kliendile arve summas, kuhu on sisse arvestatud meie kasum või peame mainima ära reisikorraldaja paketihinna ja eraldi reana märkima teenustasu?
VASTUS: Reisikorraldajana tegutsedes võite teha nii kuidas ise soovite. Muul juhul tuleb käituda vahendamise lepingu järgi.
KÜSIMUS: – Oletame, et müüme ainult pileti, näiteks soome firma “Apollo” Helsinki-Goa tsarterlennule, kellega meil pole agendilepingut. Pilet maksab 500 eur, müüme 550 euroga. Kas meil on õigus müüa seda piletit üksikteenusena nagu liinilennu puhul ja edasi SRK-na müüa ka majutust, ekskursioone jne?
VASTUS: Hüpoteetiliselt võib lennupileti hinna muutmine tekitada teie jaoks päris keerulise situatsiooni. Kui lepingut ei ole ja te muudate veolepingu hinda või tingimusi, siis võite sattuda olukorda, kus olete ise vedaja ja Apollo on tegelik vedaja. Vedaja rollis peate omama tagatist kuni reisija tagasisaabumiseni.
Soovitan vedaja kehtestatud lepingutingimusi ja hinda ning tingimusi mitte muuta ja võtta kliendilt eraldi välja toodud ja kokkulepitud teenustasu vahendamise eest. Nii ei satu te ise vedaja rolli ja ei võta vedaja vastutust.
Kui täidetud on SRK müümise vajalikud tingimused, siis on võimalik müüa lennupiletit eraldi ja majutust eraldi jäädes tehingus hõlbustajaks.