Mariann Lugus
Eesti Turismifirmade Liidu peasekretär
Vambola Paavo arvamuslugu Tourestist kui peagi hääbuvast nähtusest pani endalt küsima, et kas tõesti tuleks peeglisse vaadata ja tunnistada, et 29 aastat tehtud Baltikumi suurim reisimess on oma aja ära elanud. Peeglist vaatas aga vastu arenenud, targa ja küpse Touresti nägu, mis kinnitab vastupidist – tugeva programmi, rohkete osalejate ning külastajate arvuga messi on Eesti turismil väga vaja.
Kui üht asja teha väga pikalt ja hästi, muutub see millekski iseenesestmõistetavaks. Veelgi enam – oma headusest hoolimata hakkab see ühel hetkel tunduma ennast ammendavat. Olgu selleks populaarne laulusaade televisioonis või aastast aastasse korduv vanaema sünnipäevapidu.
Tänavune Tourest tõi kolme päeva jooksul Pirita messihalli ligi 27 000 külastajat. See on selge märk, et Tourest on ettevõtmine, mida oodatakse ning kuhu tullakse ka kehva ilma, järjekordade või parkimisummikute kiuste ning see ei ole ennast kindlasti ammendanud. Ent vaatame numbreid lähemalt. Viimasel viiel aastal on iga kord Touresti külastanud rohkem kui 25 000 inimest, Eesti 100 juubeliaastal koguni 30 000. Seega on tänavune külastajanumber täiesti ootuspärane ning usun, et just Touresti pidevalt arenev sisu on see, mille pärast messile tullakse.
Eksponentide arv on viimasel viiel aastal jäänud 500 ja 580 vahele, ent olulisem on ehk see, et kui viis aastat tagasi tutvustas end kui reisisihtkohta 22 väliskülalist, siis viimastel aastal on see number olnud 30, tänavu 32. Messikorraldajad teevad tublit tööd, et siia tuua atraktiivseid sihtkohti ning see kajastub ka tulemustes. Loomulikult on ainuüksi absoluutarvude poolest raske konkureerida näiteks suure Helsingi reisimessiga, ent Eesti turu suurust arvestades on messil elujõudu ja jätkusuutlikkust sees küllaga.
Kes on staažikas Tourestil käija, see teab, et väliseksponendid on aastate lõikes alati pisut erinevad – näiteks sel aastal olid uute tulijatena messil Usbekistan ja Aserbaidžaan, eelmisel Guatemala. Kaukaasia riikidest käib messil hea meelega ka Gruusia, kaugematest sihtkohtadest olid tänavu kohal nii Ameerika Ühendriigid, Tansaania, Kuuba, Seišellid, Guatemala, Sri Lanka, Jaapan, Nepaal kui veel mitmed teised riigid. Valikut jagus nii sihtkohtade kui ka puhkamisvõimaluste osas.
Reeglina teab iga inimene, et kaugemad reisid on kulukamad ning nõuavad pikemat ette planeerimist. Seetõttu ongi messil väga populaarsed niiöelda lihtsamad ja lähemad, mõneti ka tuttavamad sihtkohad, nagu Egiptus, Kreeka, Türgi või Bulgaaria. Ent siingi on valikut palju – näiteks ainuüksi Kreeka saari, kuhu mõnusat perepuhkust või romantilist nädalat veetma minna, on kümneid. Võimalusi jagub nii rannas puhkajale kui ka matkajale. Tourest on koht, kust saab ammutada kamaluga reisilusti ja uusi häid ideid, nii et pole võimatu, kui Türgi hotellipuhkust ostma tulnud inimene lahkub messilt hoopis Aafrika safarireisiga.
Suurimat hämmeldust tekitab aga kogenud reisiajakirjaniku Vambola Paavo väide, et reiside messihinnad võetakse laest. Kõik messil osalevad reisiettevõtted valmistavad pakkumisi ette mitmeid kuid ning neid jagub igale hinnatasemele. Pakettreisid võivad endas sisaldada mitmeid komponente, nagu lennud, majutus, toitlustus, transfeerid, kindlustus, ekskursioonid, meelelahutus ja muu ning koguhinda ei ole võimalik ka kõige parema tahtmise korral laest võtta. Mitmed suured reisiettevõtted on juba teada andud, et seekordse Touresti müügid olid võrreldes mullusega oluliselt suuremad.
On hea, et positiivset äramärkimist leidsid Tourestil väga populaarsed kõiki maakondi ja siseturismivõimalusi tutvustavad ekspositsioonihall “Puhka Eestis” ning Eesti Toidutee klastri liikmete poolt ehedat eestimaist toidukaupa pakkuv hall “Elamused ja maitsed”.
Lõpetuseks tuleb aga kindlasti ära mainida, et Tourest ei ole messina vajalik ainult väljamineva turismi teenindamiseks. Koostöös EASi ja mitmete partneritega korraldab Tourest tugevat ja sisukat Hosted Buyers programmi, et suurendada Eesti turismi eksporti ning tutvustada välismaistele reisikorraldajatele Eestit kui atraktiivset ja omanäolist puhkusesihtkohta, eesmärgiga lisada Eesti siia kutsutud reisikorraldajate tooteportfelli. Tänavu käis siin Hosted Buyer programmi raames 60 hoolikalt valitud välismaist reisikorraldajat nii Soomest, Rootsist, Norrast, Taanist, Saksamaalt, Venemaalt, Prantsusmaalt, Hispaaniast, Itaaliast, Belgiast, Hollandist ja Austriast. Toimus reisikorraldajate ning kohalike teenusepakkujate workshop, külalised osalesid messil ning tutvusid Eesti erinevatesse paikadesse toimunud väljasõitude jooksul Eesti kui sihtkoha ja teenustega. Selline tegevus mõjutab otseselt välisturistide arvu suurenemist ning ekspordi kasvu. Ärgem unustagem, et turism annab enam kui kümnendiku Eesti eksporditulust ja pakub laiemalt tööd pea igale kuuendale Eesti tööhõives olevale inimesele.